جدیدترین اخبار

برگزاری کارگاه  فنون علمی مصاحبه شفاهی انقلاب اسلامی

برگزاری کارگاه فنون علمی مصاحبه شفاهی انقلاب اسلامی

   حضور محترم معاونين مرکز و مديران...

 آغاز دوره هفتم دانش افزایی پژوهش ویژه معاونین واحدهای آموزشی

آغاز دوره هفتم دانش افزایی پژوهش ویژه معاونین واحدهای آموزشی

به گزارش اداره پژوهش معاونت پژوهش استان کرمان....

 آخرین وضعیت ارزیابی ها جشنواره  استانی علامه حلی ره

آخرین وضعیت ارزیابی ها جشنواره استانی علامه حلی ره

به گزارش دبیرخانه جشنواره علامه حلی ره استان...

پیامهای علماء و مراجع به مناسب درگذشت حجت الاسلام صدوق

پیامهای علماء و مراجع به مناسب درگذشت حجت الاسلام صدوق

  بسم الله الرحمن الرحيم فقدان بسيار...

اندیشه ها 1: مرحوم حجت الاسلام و المسلمین صدوق

اندیشه ها 1: مرحوم حجت الاسلام و المسلمین صدوق

   انقلاب اسلامی، یک آیه‌ الهی و...

  • برگزاری کارگاه  فنون علمی مصاحبه شفاهی انقلاب اسلامی سه شنبه, 20 تیر 1396 04:17
  •  آغاز دوره هفتم دانش افزایی پژوهش ویژه معاونین واحدهای آموزشی یکشنبه, 18 تیر 1396 04:26
  •  آخرین وضعیت ارزیابی ها جشنواره  استانی علامه حلی ره یکشنبه, 18 تیر 1396 04:09
  • پیامهای علماء و مراجع به مناسب درگذشت حجت الاسلام صدوق شنبه, 19 فروردين 1396 08:09
  • اندیشه ها 1: مرحوم حجت الاسلام و المسلمین صدوق شنبه, 19 فروردين 1396 07:56

 

 

 

مقدمه:الف: طلاب باید با کسب صلاحیت‌ها و آگاهی‌های لازم، در دنیای متفاوت امروز، خود را برای ایفای مسئولیت‌های تعیین‌کننده در جامعه آماده کنند.

ب:  اگر همه‌ی تخصص‌های مورد نیاز یک جامعه به بهترین شکل وجود داشته باشد اما جامعه، دینی نباشد، آن ملت در دنیا و آخرت دچار خسران و مشکلات واقعی خواهد بود و این مسئولیت عظیم یعنی تبدیل جامعه به جامعه‌ای دینی، بر عهده‌ی علما، روحانیت و طلاب است.

1.     سه وظیفه‌ی عمده‌ی روحانیت : «هدایت فکری و دینی»، «هدایت سیاسی و بصیرت‌افزایی» و «راهنمایی و حضور در عرصه‌ی خدمات اجتماعی»

1/1.  تبیین وظیفه اول: هدایت دینی  به معنای  «تبیین اندیشه‌های ناب اسلامی» است اکنون به توجه به تأثیر فضای مجازی بر افزایش شبهات دینی و وجود انگیزه‌های سیاسی برای تزریق افکار منحرف و غلط در ذهن جوانان باید روحانیون و طلاب مسلح و آماده، وارد عرصه‌ی مقابله با شبهات و تفکرات غلط و انحرافی شوند.(میدان واقعی جنگ)

1/1/1. تبیین جنگ و مقابله واقعی: : «اسلام ارتجاعی، متعصب، بدون فهم حقایق معنوی و دچار جمود در ظواهر» بعنوان  نمود واقعی تفکرات انحرافی از یک سو و در لبه‌ی دیگر این قیچی، «اسلام التقاطی» و «اسلام آمریکایی» مشغول مقابله با «اسلام ناب» هستند.

2/1/1.  عناصر مهم در هدایت دینی: «درک اسلام ناب و متکی بر کتاب و سنت» بعنوان  ابزار خرد و اندیشه‌ی اسلامی، وظیفه‌ی مهم روحانیون است. راه انبیا، ترویج این تفکر اصیل است و روحانیون نیز ادامه‌دهنده‌ی همین راه سعادت‌بخش یعنی هدایت دینی مردم هستند.

3/1/1. مفهوم هدایت عملی: هدایت عملی مردم را مکمل هدایت اندیشه‌ای است و روحانیون باید با بهترین روش‌ها، مردم را به عبادات و ظواهر و مصادیق دینی از جمله صدق، امانت، تقوا، ترک منکر، امر به معروف و سبک زندگی صحیح، هدایت کنند. باید با استدلال صحیح، اعتقادات موروثی را که ممکن است در گذر زمان دچار زوال شده باشند، عمق ببخشید و به مسیر صحیح بکشانید.

2/1. تبیین وظیفه دوم: «هدایت سیاسی»: علت تأکید مکرر بر ضرورت انقلابی بودن حوزه‌های علمیه این است که استمرار حرکت صحیح و انقلابیِ کشور و جامعه، بدون حضور مستمر روحانیت امکان‌پذیر نیست. مشروطیت و نهضت ملی به‌علت استمرار نیافتن حضور روحانیت به اهداف خود نرسید اما هنر امام خمینی (رحمه‌الله) این بود که نگذاشت دشمن، حضور روحانیت را در حرکت عظیم انقلاب و پس از آن متوقف کند چرا که در غیر این صورت، نه انقلاب پیروز می‌شد و نه جمهوری اسلامی به حرکت خود ادامه می‌داد.: آمریکایی‌ها از اول انقلاب نیز مانند امروز درصدد حذف روحانیت از حرکت عمومی ملت ایران بوده‌اند تا در مرحله‌ی بعد، حضور مردم در صحنه از بین برود و سپس انقلاب به شکست بینجامد اما تاکنون موفق به تحقق این هدف نشده‌اند و به فضل الهی نخواهند شد. در زلزله‌ی بیداری اسلامی هم، «دین»، مردم را به میدان کشاند اما چون دستگاه‌های دینی در آن کشورها متفرّق هستند، این کار استمرار نیافت و بیداری به نتیجه‌ی لازم نرسید اما در جمهوری اسلامی، تداوم حضور علما و روحانیون و در نتیجه، حضور مردم در عرصه‌ها، استمرار حرکت انقلاب را ممکن کرده است.

3/1. تبیین وظیفه سوم: «حضور هدایتگر و نیز میدانی در عرصه‌ی خدمات اجتماعی» حضور طلاب در خدمات‌رسانی به مردم، مدرسه‌سازی، بیمارستان‌سازی، کمک به مردم هنگام حوادث و دیگر عرصه‌ها، نیروهای مردمی را نیز به صحنه می‌آورد و منشأ خدمات خواهد شد.

2.     توصیه ها:

1.       «درس خواندن خوب و تهذیب نفس»، همت خود را برای ایفای مسئولیت‌های روحانیت که هیچ تخصص دیگری نمی‌تواند جایگزین آن شود، به‌کار گیرید؛ البته این کار نباید به معنای هدف‌گیری مناصب و مقامات و عناوین باشد بلکه در همه‌ی اوقات باید کسب رضایت پروردگار و امام عصر (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) هدف اصلی قرار گیرد.

2.       «مراقبت از اینکه حوزه‌های علمیه از شیوه‌ی طلبگی به شیوه‌ی دانشگاهی گرایش پیدا نکنند»

3.        «طرح آموزش اخلاق در حوزه‌ها» و «منطقه‌ای کردن گزینش و جذب طلاب»

 

کتاب های پایین

       
Go to top